Een van de belangrijkste redenen dat ik zo enthousiast ben over Zen tekenen, is dat het  veel positieve effecten heeft op ons welzijn. Zen tekenen helpt  bij het vinden van rust en ontspanning, balans en (zelf)vertrouwen. In de oosterse filosofie gaat men er vanuit dat in ieder mens een gezond deel aanwezig is. Dit gezonde deel kun je activeren en vergroten door stil te worden en te mediteren. De positieve effecten van meditatie op de geest zijn intussen wetenschappelijk aangetoond.  Zen tekenen is voor veel mensen een relatief makkelijke vorm van mediteren omdat je bezig bent en iets te doen hebt.

 

Veel oefeningen die gebruikt worden in de creatieve therapie hebben het doel om door middel van creatieve uitingen onbewuste processen van de Mind bloot te leggen. Het geeft inzicht in onszelf, onze persoonlijkheid, denkwijze en kan helpen bij verwerken en het vergroten van zelfkennis. Zen tekenen neemt als het ware een 'shortcut' door het ongezonde deel voorbij te gaan en het gezonde deel naar de voorgrond te brengen. Dit kan heel geruststellend werken. Je ervaart dat je in de basis niet 'stuk' bent maar heel. Dat kan een hele geruststelling zijn!

 

 

 

 

 

 

Vanuit mijn achtergrond als psycholoog ben ik heel geinteresseerd in de helende effecten van Zen tekenen. In eerste instantie voor mijzelf, als middel om mijn hoofd stil te krijgen, te ontspannen en alles helderder te zien. Toen ik merkte hoe goed het werkte en hoe goed ik me erbij voelde, kreeg ik de kans om te tekenen met patienten van een instelling uit de geestelijke gezondheidzorg. Daar werd mij duidelijk dat Zen tekenen inderdaad het gezonde deel van mensen aanspreekt en voor mensen met verschillende psychische problemen een positief effect had. Zen tekenen kan daardoor ondersteunend werken bij de behandeling van vrijwel alle psychische problemen waar ontspanning en rust gewenst, bijvoorbeeld angstproblematiek, somberheidsklachten en burnout. Wat ik hoor van de mensen die ik les geef, is dat met name burnoutklachten de aanleiding zijn geweest om te beginnen met Zen tekenen.

 

Doordat Zen tekenen focust op de buitenwereld, kan het heel nuttig zijn voor mensen bij wie de realiteitszin verstoord is geraakt. Tijdens het herstellen van een psychose bijvoorbeeld kan Zen tekenen helpen bij het vinden van rust en contact maken met de buitenwereld.  Ik heb getekend met mensen met autisme, verslaving en hersenletsel en allemaal vertellen zij mij hoe Zen tekenen hen helpt bij het vinden van rust in zichzelf.

 

Mijn meest persoonlijke ervaring met de positieve effecten kreeg ik toen mijn vader getroffen werd door een herseninfarct. Tijdens zijn herstelperiode heeft hij veel gehad aan Zen tekenen, niet alleen als ontspanning, maar ook als motorische oefening met behulp van de tekenreflex.. Een uitgebreid verhaal over tekenen met mijn vader is hier te lezen.

Voordelige effecten op een rij:

 

- Maakt het hoofd leeg

- Geeft ontspanning

- Verbetert de connectie met de buitenwereld, men is meer aanwezig in het hier en nu

- Nodigt uit tot zelfreflectie, de tekening werkt als een spiegel

- Verminderd de projecties van het ego op de buitenwereld

- Verhoogt zelfvertrouwen

- Door het tekenen van de kleinste details verbetert de fijne motoriek

- Genieten van de natuur en verwondering is een positieve afleiding

- Verhoogt het visueel bewustzijn en verbetert de waarneming

- Verbetert het (visuele) geheugen

 

 

Voor o.a. psychologen, creatief therapeuten, neurologen, fysiotherapeuten,  huis- en revalidatieartsen kan Zen tekenen een toegevoegde waarde hebben bij het uitvoeren van een behandeling. Wil je meer weten? Neem gerust contact met mij op.

 

 

© 2018 Michelle Dujardin | Frans Halskade 227, 2282TZ Rijswijk, Nederland
© 2018 Michelle Dujardin | Frans Halskade 227, 2282TZ Rijswijk, Nederland
© 2018 Michelle Dujardin | Frans Halskade 227, 2282TZ Rijswijk, Nederland
© 2018 Michelle Dujardin | Frans Halskade 227, 2282TZ Rijswijk, Nederland
© 2018 Michelle Dujardin | Frans Halskade 227, 2282TZ Rijswijk, Nederland