Zen tekenen is voor mij de perfecte basis voor schilderen met aquarelverf en inkt.  Ik gebruik de tekenreflex  om lichte contourtekeningen te maken. Deze lijntekeningen zijn uitstekend in te vullen met inkt en aquarel. 'Zen aquarel' (zoals ik het nu  noem) is schilderen en tekenen tegelijkertijd. Net als bij Zen tekenen probeer  ik  de essentie van het onderwerp op een spontane manier te vangen. Over het algemeen geldt: less is more. Ook hier is het zoeken naar de juiste balans tussen weg laten of uitwerken.

 

In hoeverre je het uitwerkt is een kwestie van persoonlijke smaak. Mijn werkwijze kenmerkt zicht bijvoorbeeld door een enkel onderwerp met weinig tot geen informatie op de achtergond. Sommige delen van het schilderij werk ik verder uit dan anderen. Zoals bijvoorbeeld de pimpelmees hierboven een gedetailleerd oog heeft en minimaal uitgewerkte pootjes.

Voor mijn 'Zen aquarel' werk mix ik aquarelverf,  indische inkt, chinese of japanse inktstaven en aquarelpotloden. Er bestaan verschillende soorten aquarelverf: in tubes (vloeibaar), kuipjes/blokjes (zie foto) en potloodvorm. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar blokjes,  al kunnen tubes soms handig zijn vanwege de kleurintensiteit. Deze verf kun je dikker aanbrengen. Aquarelpotloden zijn handig voor het aanbrengen van lijnen en details.

Voor het schilderen maak ik gebruik van chinese kwasten in de kleinste maat. De kleinste maat is nodig omdat ik met kleine aquarelblokjes werk en niet al te groot werk. Chinese kwasten zijn vaak groter en zachter dan autenthieke aquarelkwasten, maar op de foto hieronder is te zien dat ze uitlopen in een fijne punt. De chinese kwasten hebben de kwaliteit dat ze veel water op kunnen nemen. Door de vorm van de kwast kun je zowel heel dikke als dunne lijnen zetten.

 

Voor werken met aquarel kun je uit verschillende papiersoorten kiezen. Van het zeer vloeiende rijstpapier tot veel minder absorberend dik tekenpapier. Ik gebruik voor mijn werk dik, glad tekenpaper juist omdat het water er iets langer op blijft liggen. Hierdoor vloeit en droogt het anders dan rijstpapier.  Als palet gebruik ik een afgesneden strook papier. Alles bij elkaar gebruik ik relatief weinig materiaal. Ik gebruik reisdoosjes (zie foto) voor de aquarel. Zo kan ik makkelijk aan de slag op buitenlokaties.

Een stukje keukenrol of toiletpapier kan handig zijn om water op te nemen of mee te deppen. Wanneer je het heel voorzichtig aanpakt kun je zelfs verf verwijderen en het schilderij corrigeren.

Mijn werkwijze is lastig uit te leggen in woorden, vandaar dat ik hieronder ook een video heb geplaatst waar versneld te zien is hoe een schilderij tot stand komt. Wat goed te zien is, is dat ik tijdens het schilderen op meerdere plekken tegelijk aan het werk ben en dat snel afwissel. Dat komt omdat ik mijn ogen volg (ik kijk hier naar een afbeelding) en puur op intuitie bepaal wat de volgende stap is. Ik zoek naar plekken waar de kleur die ik op dat moment gebruik neergezet kan worden. Ondertussen laat ik delen drogen zodat ik daar later overheen kan schilderen.

 

Het is een groot verschil of je verf aanbrangt op een droge of natte ondergrond. Op een natte ondergrond zal verf vervloeien en vermengen met de kleur op de ondergrond. Hoewel er veel spontane effecten optreden tijdens het verven, maar ik de keuze voor 'nat op nat' of 'nat op droog' bewust. Op de video is mijn papieren 'palet' te zien en het propje papier waar ik mee dep.

 

Mocht je mijn werk mooi vinden, neem dat eens een kijkje op mijn portfoliosite www.michelledujardin.nl  met een groot overzicht van illustraties.

 

© 2018 Michelle Dujardin | Frans Halskade 227, 2282TZ Rijswijk, Nederland
© 2018 Michelle Dujardin | Frans Halskade 227, 2282TZ Rijswijk, Nederland
© 2018 Michelle Dujardin | Frans Halskade 227, 2282TZ Rijswijk, Nederland
© 2018 Michelle Dujardin | Frans Halskade 227, 2282TZ Rijswijk, Nederland
© 2018 Michelle Dujardin | Frans Halskade 227, 2282TZ Rijswijk, Nederland
© 2018 Michelle Dujardin | Frans Halskade 227, 2282TZ Rijswijk, Nederland