Zen tekenen is een heel toegankelijke en leuke manier om te mediteren, vooral omdat je mediteert terwijl je iets doet. Vanbinnen stil worden en 'niets doen' kan nog wel eens confronterend zijn voor onze drukke Westerse mind die altijd wat te doen wil hebben. Met potlood en papier voelt dat anders. Je richt je aandacht op je onderwerp en door het tekenen word je vanzelf rustiger en stiller. Het werkt als een positieve spiraal waarbij het tekenen je concentratie verhoogt en gedachten stil legt en door deze rust lukt het tekenen vervolgens ook beter.

 

Door Zen tekenen word je je veel meer bewust van je omgeving, eigen gedachten, gevoelens en intuitie. Je maakt je 'innerlijke kunstenaar' wakker zoals Frederick Franck dat noemde. Je zou het ook 'de waarnemer' kunnen noemen. Daardoor zal Zen tekenen ervoor zorgen dat je met andere ogen naar de wereld om je heen gaat kijken.

 

 

Zen tekenen gaat ook over waarnemen 'vanuit het hart' en je verbinden met het onderwerp dat getekend wordt. Het is het verschil tussen gewoon ergens naar kijken en het intensieve en geconcentreerde waarnemen tijdens Zen tekenen. Het is soms alsof alles om je heen stil valt en zelfs de tijd stilstaat waardoor je volledig in het hier en nu  bent. Dit maakt dat Zen tekenen zo'n intense ervaring kan zijn.

 

Tijdens het tekenen heb ik veel wonderlijke ervaringen gehad, zoals bijvoorbeeld het moment dat een bloem van kleur veranderde tijdens het tekenen, of een vlinder die voor mij op de grond zat en precies weg vloog toen ik klaar was met de tekening. Het zijn dit soort wonderlijke ervaringen die mij  zoveel meer brengen dan alleen het maken van een mooie tekening.

 

Je kunt Zen tekenen bewust gebruiken om spanning af te laten vloeien, in de flow te komen, bewuster te leven, inzichten te krijgen en gelukkiger te worden. Zo teken ik wel eens in wachtkamers, het openbaar vervoer of op momenten dat ik vanbinnen wat stiller wil worden. Hoe Zen tekenen kan bijdragen aan een positievere mindset zal van persoon tot persoon verschillen. Het is alleen te begrijpen door zelf te gaan tekenen en het te ervaren.

 

 

 

Zodra je begint met tekenen zul je ook zien dat je ego om de hoek komt kijken: je vind een tekening niet mooi genoeg, of je vind de verhoudingen niet kloppen, allemaal zaken die laten zien dat jouw ego zich me het resultaat van het tekenen aan het bemoeien is! Het is heel lastig om het ego te doorzien aangezien het je de ilussie geeft dat je afgescheiden bent van het geheel, zoals de boeddhisten dat noemen. Je kunt er, net als de hond hieronder die achter zijn eigen staart aan zit, (bijna) niet bij.

Meditatietechnieken zijn ontwikkeld om aan die illusie van het ego voorbij te gaan en een meditatieve staat te bereiken, waarin je geen ‘ik’ of persoonlijkheid meer ervaart. Pas wanneer je deze staat hebt ervaren en herkent, kun je makkelijker herkennen wanneer je ego aan zet is. Meer informatie hierover vind je in het zen tekenboek. Ik heb ook een stuk geschreven van de positieve effecten van Zen tekenen in de zorg.

© 2018 Michelle Dujardin | Frans Halskade 227, 2282TZ Rijswijk, Nederland
© 2018 Michelle Dujardin | Frans Halskade 227, 2282TZ Rijswijk, Nederland
© 2018 Michelle Dujardin | Frans Halskade 227, 2282TZ Rijswijk, Nederland
© 2018 Michelle Dujardin | Frans Halskade 227, 2282TZ Rijswijk, Nederland
© 2018 Michelle Dujardin | Frans Halskade 227, 2282TZ Rijswijk, Nederland
© 2018 Michelle Dujardin | Frans Halskade 227, 2282TZ Rijswijk, Nederland